vaandel2018


En het meest zichtbaar tijdens M.A.-Run, zijn de verkeersregelaars. Ze zijn onontbeerlijk voor het goede verloop. Ruim 150 mannelijke en vrouwelijke motormuizen zijn van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de weer om de stoet veilig door het overige verkeer te begeleiden. Met zo'n grote groep is het uiteraard niet begonnen. De eerste run in 1987 werd begeleid door tientallen verkeersregelaars. In de loop der jaren hebben we het team weten uit te bouwen tot een zeer enthousiaste en bekwame groep. Onze verkeersregelaars worden dan ook steeds vaker benaderd door andere organisaties die voor hun evenement op zoek zijn naar verkeersregelaars. Een bekend evenement waar "onze" verkeersregelaars meehelpen is de Venloop.

Hoe gaan wij te werk?
• We beginnen met het werven van bekwame en betrokken motorrijders die ons willen bijstaan tijdens de run.
• Voor deze vrijwilligers vragen wij een inlogcode aan waarmee je via internet een cursus kunt volgen bij "stichting verkeersregelaars Nederland"
• Tijdens deze opleiding leer je in theorie de basisvaardigheden voor verkeersregelaars als gebaren, positie innemen en gevaarherkenning.
• Motorverkeersregelaars zijn een bijzondere (mobiele) groep onder de evenementenverkeersregelaars. Er kunnen zicht andere situaties voordoen dan bij collega's die b.v. alleen bij een wegafsluiting staan.
• Elke verkeersregelaar wordt voorbereid op de praktijk.
• Als verkeersregelaar neem je (verplicht) deel aan de biefing.
• Tijdens deze briefing wordt je gewezen op bijzondere situaties, krijg je aanvullende informatie over de dag en jou taak, wijst de politie ook op diverse aandachtspunten, zoals gevaarlijke kruisingen, plaats lunch, enz..
• Tijdens de run is er absoluut geen ruimte is voor vragen en/of discussie. De verkeersregelaar kent elk punt op de route en weet wat er van hem/haar verwacht wordt.
• Uiteraard helpen we elkaar waar nodig en zullen de meest ervaren regelaars aanwijzingen geven indien nodig, maar over het algemeen moet iedere verkeersregelaar zelfstandig kunnen opereren.
• Een aantal verkeersregelaars hebben bijzondere opdrachten toegewezen gekregen, zoals het flying team, die de gevaarlijkste kruisingen afzet.
• Het vlaggenteam zwaait op gevaarlijke punten met een rode vlag.

Voor de rest
bepalen de allereerste verkeersregelaars, Tilly en Pierre, op welk punt er hoeveel verkeersregelaars nodig zijn. Houd hun signalen dus goed in de gaten. Maak je kennis met je collega's en hebben we veelal ook gewoon lol met elkaar. Zodoende proberen wij de kwaliteiten van onze regelaars steeds naar een hoger plan te tillen. Het is niet mogelijk een duo-passagier mee te nemen, die geen duidelijke functie heeft zoals arts, verpleging, ehbo, filmploeg. Sinds 1 januari 2014 wordt de opleiding landelijk verzorgd via "stichting verkeersregelaars Nederland". Via ons is het mogelijk een inlogcode te krijgen op hun website. Met deze code kan de cursus middels e-learning worden doorlopen. Na het succesvol doorlopen van het examen wordt via ons de aanstelling geregeld.

Er is een groot verschil tussen evenementenverkeersregelaars en professionele verkeersregelaars. Onze verkeersregelaars behoren tot de eerste categorie.

En dan
zijn er natuurlijk ook nog de algemene voorwaarden waaraan een verkeersregelaar moeten voldoen. Zo moet je natuurlijk een geldig rijbewijs hebben voor het voertuig dat je bestuurt. Ook moet je voertuig technisch in orde zijn en (minimaal WA) zijn verzekerd. Als verkeersregelaar manoeuvreer je je intensief tussen het verkeer door. Hoewel je zelf in moet schatten wat verantwoord is, in combinatie met je eigen rijvaardigheid, is er toch altijd een verhoogd risico op een ongeval. Om die reden moeten alle verkeersregelaars, naast de goedgekeurde helm, beschermende kleding dragen. Armen en benen moeten bedekt zijn. Rond rijden in korte broek en/of T-shirt is dus niet toegestaan. Vanzelfsprekend zien wij het liefst goedpassende motorkleding met protectie. Ook het schoeisel moet bescherming bieden bij een ongeval, m.a.w. gesloten schoenen met bescherming van de enkel. Vanzelfsprekend moet de rijder zelf ook nog eens geestelijk en lichamelijk in staat zijn zijn taak uit te kunnen oefenen. Middelen die de rijvaardigheid nadelig beïnvloeden (alcohol, drugs, bepaalde medicijnen) mogen niet genuttigd worden en de rijder mag, tot slot niet onder invloed zijn van dergelijke middelen. Ook secundaire oorzaken kunnen de rijvaardigheid nadelig beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan te kort aan slaap, ziekte, stress. Een verkeersregelaar die hier mee te maken heeft wordt geacht dit met de coördinator te overleggen. Hij zal dan beslissen of deelname verantwoord is, of dat er wellicht een wat rustiger taak voor de regelaar gezocht moet worden. Immers, een ongeluk zit in een klein hoekje we willen graag allemaal tevreden terug kunnen kijken op een geslaagde M.A.-Run.

Als verkeersregelaar
draag je uiteraard ook het gecertificeerde hesje met de bekende driehoek. De stichting M.A.-Run stelt deze hesjes beschikbaar tijdens de run.

Wil jij ook verkeersregelaar worden bij stichting M.A.-Run? Meld je dan HIER aan!

 

Nieuws

Alle foto's online, 31ste editie M.A.-Run

Iedereen bedankt, op welke manier dan ook, voor een geweldige dag en 31ste editie M.A.Run jl. Klik hieronder voor alle foto's:

Capture

Helaas staan in een aantal folders (2017) de foto's achterstevoren getoond en hebben wij niet opgelost gekregen de afgelopen weken. Wij wilde echter niet langer wachten met alle foto's van wederom een zeer geslaagde M.A.-Run aan jullie te tonen!

Volg ons!